Skrócony system licytacyjny WJ PBC
Otwarcie 1♣
– 12–14 PC w składzie zrównoważonym lub 4–4–1♦–4;
– 15+ na ♣;
– 18+ w składzie dowolnym.
Sekwencje
1♣ – 1♦ =0–6 PC w składzie
dowolnym, 7–11 PC na ♣/♦ (16)17+ PC w
składzie zrównoważonym bez st.♥♠
1♣ – 1 BA = 7–10
PC w składzie zrównoważonym bez starszej czwórki.
1♣ – 2♣/2♦ = NAT, GF, możliwe
starsze czwórki.
1♣ – 2♥/♠ = NAT, GF,
zasadniczo 6+♥/♠, kolor przedniej
jakości.
1♣ – 2BA =
11–12 PC w składzie zrównoważonym bez starszej czwórki.
1♣ – 3♣/♦ = 9–11 PC, 6+♣/♦, inwit do 3BA.
1♣ – 3BA = 13–16 PC w
składzie zrównoważonym bez starszych czwórek.
Odwrotka – odpowiedzi: 4–4–5–5.
Magister (PRO) w sekwencjach:
1♣/1♦ – 1♥/♠
1BA – 2 ♣
Odpowiedzi:
2♦ = brak trzech kart w kolorze
odpowiedzi partnera, minimum rebidu.
2♥/♠ = fit trzykartowy w kolorze
odpowiedzi partnera, minimum
– albo, gdy jest to drugi starszy, fit
trzykartowy w kolorze odpowiedzi partnera, maksimum.
2BA = brak trzech kart w kolorze odpowiedzi
partnera, maksimum rebidu.
Otwarcie 1♦:
– 12–17 PC, 5+♦ lub w układzie 4♦441; dowolny singiel
– 12 – 14 PC, 4♦–5♣.
Sekwencje:
1♦ – 2♣ = NAT GF, możliwe
starsze czwórki.
1♦ – 2♦ = odwrócone
podniesienie: 10+PC, 4+♦, bez starszej czwórki, forsing do szczebla 3♦.
1♦ – 2♥/♠ = NAT GF,
zasadniczo 6+♥/♠, kolor przedniej
jakości.
1♦ – 3♣ = 9–11 PC, 6+♣ (NAT inwit).
1♦ – 3♦ = blokujące.
1♦ – 3♥/♠/4♣ = splinter.
1♦ – 2♣
2♥/♠ = rewers, 15+ PC.
1♦ – 2♣
2/3BA= układ 4–4–4–1 (singiel ♣), 12–14/15–17 PC.
Otwarcia 1♥/♠:
12–17 PC, 5+♥/♠.
Sekwencje:
1♥/♠ – 1BA = półforsujące.
1♥/♠ – 2♣ = dwuznaczne : GF
(naturalne lub z fitem) lub 9-11 PC 6+♣
1♥/♠ – 2♦ = dwuznaczne : GF
(12+PC 5+♦) lub 9-11 PC 6+♦
1♠ – 2♥ = dwuznaczne
: GF (12+PC 5+♥) lub 9-11 PC 6+♥
1♥ – 2♠ = NAT GF,
zasadniczo 6+♠, kolor przedniej jakości.
1♥/♠ – 2BA = inwit do końcówki
z fitem kierowym/pikowym.
1♥/♠ – 3♣ = odwrócone
podniesienie BERGENA=10-11 PC z fitem 4 kartowym,
dalej pytanie o singla
1♥/♠ – 3♦ = odwrócone
podniesienie BERGENA=7-9 PC z fitem 4 kartowym
1♥/♠ – 3BA = z fitem 3 kartowym kierowym/pikowym 13-15 PC skład 4333 bez
ambicji szlemikowych
1♥/♠ – 4♥/♠ = NATURALNY blokinwit , 7–10 PC, 4-5 ♥/S !!!!!!!!! NIE LICYTOWAĆ
z 12+PC
2BA forsują jedynie po odpowiedzi two-over-one.
W sekwencji:
1♥ – 1♠
2♥ – 2BA = nieforsujące.
Otwarcie 1BA:
15–17 PC w składzie zrównoważonym,
dopuszczalna słaba starsza piątka lub młodsza szóstka
oraz układ 5–4–2–2 z longerami w młodszych.
Sekwencje:
1BA – 2♣ = stayman,
obiecuje starszą czwórkę; tylko trzy odpowiedzi:
2♦– brak starszej czwórki.
2♥ – cztery kiery, niewykluczone cztery
piki.
2♠ – cztery piki, wykluczone cztery
kiery.
1BA – 2♦/♥/♠/3♣ = jednoznaczne transfery (3♣ = kara, słabe albo
GF --> potem po 3♦ sprzedajemy
wartości).
1BA – 2BA = inwit bez starszej czwórki.
1BA – 3♦ = NAT inwit na karach.
1BA – 3♥/♠ = konwencja 5431.
1BA – 4♦/♥ = teksas na kiery/piki.
Otwarcie 2♣:
11–15 PC na 6+♣ albo 5+♣–4♥/♠.
Sekwencje:
2♣ – 2♦= pytanie, zasadniczo 10+PC,
co najmniej inwit.
2♣ – 2♦
2♥/♠ = naturalne, czwórki.
2BA= 6+♣, bez starszej czwórki, bez krótkości.
3♣= 6+♣, bez starszej czwórki,
boczna krótkość (dalej 3♦ = pytanie o singla).
2♣ – 2BA = puppet na 3♣, słabe z fitem treflowym
(blokujące) albo GF w układzie 5+–5+ na
pozostałych kolorach lub inwit 55 starsze.
2♣ – 2BA
3♣ – 3♦ = GF kara i kiery.
3♥ = GF kiery i piki.
3♠= GF piki i kara (jak w wilkoszu).
Otwarcie 2♦:
dwukolorówka Wilkosza lub Multi(słabe)
do uzgodnienia
Otwarcia 2♥/♠:
6–11 PC, 6+♥/♠ (naturalne słabe dwa) lub dwukolorówka 5+♥/5+ dowolny oraz 5+♠/5+młodszy
2♥ – 2♠ = pytanie o singletona (2BA = singiel pik).
2♠ – 2BA = pytanie o singletona.
Otwarcie 2BA:
6–11 PC, 5+♣–5+♦.
2BA – 3♥ = pytanie o układ (krótkość).
2BA – 3♠ = INWIT na jednym z
młodszych
Otwarcie 3BA:
pełny kolor młodszy bez bocznego dojścia (maksimum
dama bokiem).
3BA – 4/5♣ = chęć gry w kolor longera otwierającego.
3BA – 4♦ = pytnie o
singletona
3BA – 4♥/♠ = NAT.
Strefa szlemowa:
splinter, cuebidy,
blackwood (102) na pięć wartości z damą atu,
blackwood wyłączeniowy (012) na 4
wartości – z królem atu, bez asa w kolorze krótkości,
atutowa, pytanie o króle, po 1BA – 4♣ = gerber.
Licytacja po interwencji:
Po kontrze przeciwnika:
Po kontrze na 1BA: rekontra = silna.
inne – jak bez kontry.
Po otwarciu 1BA i naturalnym wejściu przeciwnika na
szczeblu dwóch bądź trzech
– kontry negatywne (wywoławcze).
Po wejściu przeciwnika kolorem:
nowy kolor na wysokości dwóch nie forsuje.
2BA = forsing z fitem.
kolor przeciwnika = inwit z fitem.
Licytacja w obronie:
Możliwe lekkie wejścia na wysokości jednego,
przyzwoite na wysokości dwóch, wejścia z przeskokiem – blokujące.
Po naszym wejściu 1♥/♠(a także po trzecio- i czwarto ręcznym
otwarciu)
– 2♣ drury (najsłabsza
odpowiedź partnera = powrót na kolor wejścia/otwarcia).
Kontra wywoławcza po otwarciach do 4♥, odpowiedzi naturalne,
z bilansu. Sztuczny negat 1♦ tylko po kontrze a
otwarcie 1♣.
Wejście 1BA = 15–18 PC, na pozycji reopen
– 11–15 PC (na reopen może nie być zatrzymania w
kolorze otwarcia!).
Po otwarciach 1♣/♦:
1♣/♦ – (2♦) = dwukolorówka na starszych 5+–5+.
Po otwarciach 1♥/♠:
1♥/♠ – (2♥/♠) = dwukolorówka Michaelsa (5+–5+ na
drugim starszym i dowolnym młodszym).
1♥/♠ – (2BA) = dwukolorówka 5+–5+ na młodszych.
1♦ – (2BA) = dwukolorówka 5+–5 kiery i trefle.
Obrona po otwarciu przeciwnika silnym 1BA (tak samo na
drugim i czwartym ręku):
kontra= dwukolorowa: starsza czwórka + młodsza (co
najmniej) piątka.
2♣= wywołanie na kolory starsze (możliwy
układ 5–4, a nawet 4–4).
2♦ = 6+♥/♠ (tak jak otwarcie multi, może być jednak większa siła).
2♥/♠ = 5♥/♠–4+C/♦.
2BA = młodsze 5+–5+.
Po otwarciu przeciwnika słabym 1BA:
kontra siłowa – od ładnych 13 PC.
pozostałe wejścia – jak po silnym 1BA.
Lebensohl– po otwarciu 1BA i
wejściu na wysokości dwóch,
po kontrze wywoławczej na naturalne otwarcie słabe dwa
w starszy.
Kontry :
wywoławcza, objaśniająca, odpowiedź, negatywna (w tym
sputnik – na 1♣wyklucza ♠),
nadwyżkowa (cards/points-showing, maximal overcall double), Lightnera,
wistowa, atakująco-obronna.
Wist:
Wist odmienny.
Zrzutki odwrotne (preferencja ilości).
Na bez atu:
Do A i D – marka-demarka
(jakość), do K – odblokowanie lub ilościówka.
Lawintal:
sygnał wistowy, wskazujący partnerowi w jakim kolorze
obrońca posiada wysokie wartości,
zrzutka krakowska:
to ustalenie wistowe obrońców, według którego
przy pierwszej zrzutce nie do koloru w obronie kontraktu bezatutowego,
zrzucamy kartę z koloru bezwartościowego, a jej wysokość sugeruje wartości w
jednym z pozostałych dwóch kolorów: wysoka karta - w starszym, niska - w
młodszym z pozostałych. Na przykład, jeżeli na kiera dorzucimy
wysokie karo sugeruje to wartości pikowe, małe karo pokazywałoby wartości
w treflach.
Nie gramy potwierdzeniem wistu!
Słowniczek angielski i objaśnienia skrótów:
ARTIFICIAL=ODZYWKA SZTUCZNA
NO AGREEMENT=NIEUZGODNIONE(NIEOPISANE)
SIGNOFF=DO PASA
GAME FORCE (Forcing to game)=GF= FORSING DO DOGRANEJ
CONSTRUCTIVE=KONSTRUKTYWNY
INVITATIONAL=INV=INWIT(INWITOWY)
SLAM TRY=PRÓBA SZLEMIKOWA
CONTROL BID=Zwykle używane
określenie na cue-bid
PREEMPTIVE=ZAPOROWY
RELAY=NASTĘPNY KOLOR (Zwykle jako
dalsze pytanie)
ASKING BID=PYTANIE
ASKING BID RESPONSE=ODPOWIEDŹ
FORCING/NON-FORCING=
FORSUJE/NIE FORSUJE
1 RF/F1= ONE ROUND FORCING=FORSUJE
NA JEDNO OKRĄŻENIE