Bridge Base Standard
Standardowy system licytacyjny używany w Bridge Base Online
♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠
System opracowany na bazie SAYC (Standard American Yellow Card) proponowany jest przez Bridge Base Inc. dla wszystkich graczy online, szczególnie w turniejach indywidualnych oraz w grze parami z przypadkowym partnerem. Ściśle określono wszystkie konwencje wchodzące w skład systemu i nie ma potrzeby uzgadniania tego z partnerem. We własnym profilu wystarczy wpisać informację „SAYC – BB Standard”.
Odzywki oznaczone symbolem (!) wymagają alertowania.
♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣
Otwarcia
Uwaga: przy równej długości 5-5 otwieramy starszym longerem.
1♣ |
13+ PC, gwarantuje 3
trefle; |
1♦ |
13+ PC, gwarantuje 4
kara (wyjątek skład 4-4-3-2); |
1♥ |
13+ PC, 5+ kierów; |
1♠ |
13+ PC, 5+ pików; |
1 BA |
15-17 PC, ręka
zrównoważona, może zawierać dowolną piątkę; |
2♣ |
+22 PC lub 9 lew
(forsuje na jedno okrążenie); |
2♦ |
5-11 PC, gwarantuje dobrą szóstkę
karową, wyklucza czwórkę starszą; |
2♥ |
5-11 PC, gwarantuje dobrą szóstkę
kierową, wyklucza czwórkę pikową; |
2♠ |
5-11 PC, gwarantuje dobrą szóstkę
pikową, wyklucza czwórkę kierową; |
2 BA |
20-21 PC, ręka
zrównoważona; |
3♣/3♦/3♥/3♠ otwarcia blokujące, dobry kolor 7+;
3 BA 25-27 PC, ręka zrównoważona;
4♥/4♠ otwarcia blokujące, dobry kolor 8+, silniejsze od otwarć na wysokości trzech;
5♣/5♦ otwarcia blokujące, dobry kolor 8+, silniejsze od otwarć na wysokości trzech;
♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣ Odpowiedzi i dalsza licytacja
1♣ |
1♦ |
6+ PC, 4+ kara, nie
wyklucza czwórki starszej oraz fitu trefl; |
|||
|
1♥ |
6+ PC, 4+kiery, wyklucza
czwórkę karo, nie wyklucza czwórki pik oraz fitu trefl; |
|||
|
1♠ |
6+ PC, 4+ piki, wyklucza
czwórkę karo i kier, nie wyklucza czwórki pik oraz fitu trefl; |
|||
|
1BA |
6-10 PC, wyklucza 4
kara, 4 kiery, 4 piki i 5 trefli; |
|||
|
2♣ |
6-9 PC, 5+ trefli,
wyklucza 4 kara, 4 kiery i 4 piki; |
|||
|
2BA |
13-14 PC, układ
zrównoważony, raczej bez czwórki starszej; |
|||
|
3♣ |
10-12 PC, 5+ trefli,
wyklucza 4 kara, 4 kiery i 4 piki; |
|||
|
3BA |
15-17 PC, układ
zrównoważony, raczej bez czwórki starszej; |
|||
1♦ |
1♥ |
6+ PC, 4+kiery, nie
wyklucza czwórki pik oraz fitu karo; |
|||
|
1♠ |
6+ PC, 4+ piki, wyklucza
czwórkę kier, nie wyklucza fitu karo; |
|||
|
1BA |
6-10 PC, wyklucza 4 kiery, 4 piki i 5 trefli; |
|||
|
2♣ |
11+ PC, 5+ trefli,
wyklucza 4 kiery i 4 piki; |
|||
|
2♦ |
6-9 PC, 4+ kara,
wyklucza 4 kiery i 4 piki; |
|||
|
2BA |
13-14 PC, układ
zrównoważony, raczej bez czwórki starszej; |
|||
|
3♦ |
10-12 PC, 4+ kara,
wyklucza 4 kiery i 4 piki; |
|||
|
3BA |
15-17 PC, układ
zrównoważony, raczej bez czwórki starszej; |
|||
1♥ |
1♠ |
6+ PC, 4+ piki, nie wyklucza fitu
kier przy 11+ PC; |
|
||
|
1BA |
6-10 PC, wyklucza 4 piki; |
|
||
|
2♣ |
11+ PC, 4+ trefli,
wyklucza 4 piki; |
|
||
|
2♦ |
11+ PC, 4+ kara,
wyklucza 4 piki i 4 trefle; |
|
||
|
2♥ |
6-10 PC, 3+ kartowy fit
w kierach; |
|
||
2BA(!) (Jacoby 2NT) 13+ PC, układ zrównoważony z co najmniej 3-kartowym fitem kierowym;
3♥ ręka bardzo silna, 18+ PC bez krótkości;
3♣/3♦/3♠ (bez przezkoku) zalicytowanie renonsu lub singla;
3BA ręka średnia, 15-17 PC bez krótkości;
4♥ ręka minimalna, 12-14 PC bez krótkości;
4♣/4♦/4♠ (z przeskokiem) silny, 5+ boczny kolor;
2♠/3♣/3♦ naturalne, 17+ PC, inwit do szlemika;
3♥ 10-12 PC, 3+ kartowy fit w kierach, inwit;
Przy zrównoważonej karcie i 10 PC może być korzystniejsze 1BA pomimo fitu kierowego.
3BA 15-17 PC, układ zrównoważony, raczej bez fitu w kierach;
4♥ maks. 10 PC, fit 4-kartowy w kierach, dobry układ;
1♠ |
1BA |
6-10 PC, wyklucza 3 piki; |
|
2♣ |
11+ PC, 4+ trefli; |
|
2♦ |
11+ PC, 4+ kara,
wyklucza 4 trefle; |
|
2♥ |
11+ PC, 4+ kiery, wyklucza 4 trefle
i 4 kara; |
|
2♠ |
6-10 PC, 3+ kartowy fit
w pikach; |
2BA(!) Jacoby 2NT 13+ PC, układ zrównoważony z co najmniej 3-kartowym fitem pikowym;
3♠ ręka bardzo silna, 18+ PC bez krótkości;
3♣/3♦/3♥ (bez przezkoku) zalicytowanie renonsu lub singla;
3BA ręka średnia, 15-17 PC bez krótkości;
4♠ ręka minimalna, 12-14 PC bez krótkości;
4♣/4♦/4♥ (z przeskokiem) silny, 5+ boczny kolor;
3♣/3♦/3♥ naturalne, 17+ PC, inwit do szlemika;
3♠ 10-12 PC, 3+ kartowy fit w pikach, inwit;
Przy zrównoważonej karcie i 10 PC może być korzystniejsze 1BA pomimo fitu kierowego.
3BA 15-17 PC, układ zrównoważony, raczej bez fitu w kierach;
4♠ maks. 10 PC, fit 4-kartowy w pikach, dobry układ;
Druga odzywka otwierającego po otwarciu 1♥/1♠:
Ręka minimalna (13-16 PC):
• BA na najniższej wysokości;
• Powtórzenie koloru odpowiedzi na najniższej wysokości (z fitem 4-kartowym lub dobrą
trójką);
• Zgłoszenie nowego koloru bez rewersu (możliwy szeroki przedział 13-18 PC);
• Powtórzenie swojego koloru na najniższej wysokości;
Ręka średnia (17-18 PC):
• Zgłoszenie nowego koloru z przeskokiem lub powtórzenie z przeskokiem swojego koloru;
• Zgłoszenie nowego koloru z rewersem;
• Zgłoszenie nowego koloru bez rewersu (mżliwy szeroki przedział 13-18 PC);
Ręka silna (19-21 PC):
• Zgłoszenie BA z przeskokiem;
• Powtórzenie swojego koloru lub partnera z podwójnym przeskokiem;
• Zgłoszenie nowego koloru z podwójnym przeskokiem bez rewersu lub pojedynczym z rewersem;
Druga odzywka odpowiadającego po otwarciu 1♥/1♠:
Jeśli odpowiadający zgłaszał kolor na wysokości jednego, musi określić się, czy zamierza zatrzymać się w częściówce, inwituje do końcówki, zgłasza końcówkę lub forsuje do końcówki i potrzebuje więcej informacji o ręce otwierającego, by wybrać optymalny kontrakt.
Odzywki signoff w strefie częściówki (6-10 PC):
• Pas
• 1BA
• 2 w głoszonym kolorze swoim lub pierwszym partnera; Odzywki inwitujące do końcówki (11-12 PC):
• 2BA
• 3 w którymkolwiek uprzednio licytowanym kolorze;
Uwaga: |
1♥-1♠-1BA-2♣/2♦ |
nie forsuje do dogranej; |
|
1♥-1♠-1BA-3♣/3♦ |
forsuje do dogranej; |
1BA |
2♣ |
Stayman np. ze s 2♦ |
- pytanie o starsze czwórki, 8+ PC i co
najmniej jedna starsza czwórka. Możliwa jest
także
mniejsza siła, jeśli odpowiadający zamierza spasować na każdą odpowiedź
otwierającego kładem 4-4-4-1 z singlem trefl; bez starszej czwórki; 2♥/2♠ starsza piątka; 2BA 9 PC; 3BA 10-12 PC; |
|
|
2♥ |
czwórka kierowa, nie
wyklucza czwórki pikowej 2 BA 9 PC, brak czwórki
kierowe; 3♣/3♦ piątka w młodszym kolorze, brak 4 kierów, zainteresowanie szlemikiem; 3
BA 10-12 PC, brak czwórki kierowej; |
|
|
2♠ |
czwórka pikowa, wyklucza
czwórkę kierową; 2 BA 9 PC, brak
czwórki pikowej; 3♣/3♦ piątka w młodszym kolorze, brak 4 pików, zainteresowanie szlemikiem; 3
BA 10-12 PC, brak czwórki pikowej; |
|
2♦(!)
|
Jacoby transfer – transfer na kiery, obiecuje 5+ kierów; 2♥ normalne przyjęcie transferu; 2BA inwit; 3♣/3♦ naturalne i forsujące do końcówki, możliwa próba szlemowa; 3♥ inwit; 3BA
10-12 PC, ręka zrównoważona,
otwierający może zalicytować 4♥; 3♥ 17 PC i 4 kiery; |
|
|
2♥ (!)
|
Jacoby transfer – transfer na piki, obiecuje 5+ pików; 2♥ normalne przyjęcie transferu; 2BA inwit; 3♣/3♦ naturalne i forsujące do końcówki, możliwa próba szlemowa; 3♠ inwit; 3BA
10-12 PC, ręka zrównoważona,
otwierający może zalicytować 4♠; 3♠ 17 PC i 4 piki; |
|
|
2BA 8-9 PC,
zwykle bez starszej czwórki, inwit. Otwierający z nadwyżką licytuje 3BA; 3♣/3♦ kolor 6+, inwit do 3BA lub 5♣/5♦; 3♥/3♠ kolor 6+, inwit do szlemika.
Otwierający z ładną ręką daje cue bid; 3BA Signoff; 4♣ Gerber – pytanie o asy; 4BA inwit
do szlemika. Otwierający licytuje 6BA z maksimum siły, w przeciwnym razie
pasuje; 4♥/4♠/5♣/5♦ Signoff; kolor 6+ bez aspiracji
szlemikowych; Po Staymanie lub
transferze Jacobiego zgłoszenie nowego koloru jest forsujące; Po kontrze przeciwnika
na 1BA obowiązują wszystkie wymienone odpowiedzi, system is on; Po wejściu przeciwnika
odzywką 2♣ konta odpowiadającego = Stayman, system is on; Po wejściu przeciwnika 2♣/2♦ podniesienie koloru przeciwnika oznacza obie czwórki starsze. Otwierający
licytuje 3BA lub 4 w kolor swojej czwórki starszej; Po wejściu przeciwnika 2♥/2♠ podniesienie koloru przeciwnika
oznacza drugą czwórkę starszą. Otwierający licytuje 3BA lub 4 w
kolor czwórki starszej partnera; |
||
2♣ |
2♦ sztuczne – zwykle negat do 7 PC, ale może być też wyczekujące z dobrą
kartą nie nadającą się do pozytywnej odpowiedzi; 2BA 22-24 PC, ręka
zrównoważona, dalsza licytacja jak po otwarciu 2BA; 2♥/2♠/3♣/3♦ naturalne, kolor 5+ co najmniej z damą, 8+ PC, forsuje do dogranej;
2BA 8+ PC, układ zrównoważony; |
2♦/2♥/2♠
2BA forsujące, pokazuje zainteresowanie końcówką także po interwencji przeciwnika;
3BA propozycja kontraktu;
Każde podniesienie koloru otwarcia jest propozycją gry – RONF (raise only non forcing);
Zgłoszenie nowego koloru 5+ forsuje na jedno okrążenie;
- powtórzenie swojego koloru z sią 5-8 PC;
- można zgłosić boczną czwórkę młodszą z co najmniej damą przy sile 9-11 PC;
- BA na najniższej wysokości z siłą 9-11 PC;
- poparcie koloru odpowiedzi z fitem 3-kartowym lub drugim honorem;
2BA |
3♣ |
Stayman - pytanie o starsze czwórki; |
|
3♦(!)
|
Jacoby transfer – transfer na kiery, obiecuje 5+ kierów; |
|
3♥ (!)
|
Jacoby transfer – transfer na piki, obiecuje 5+ pików; |
|
3BA |
5-7 PC, zwykle bez starszej
czwórki; Signoff; |
|
4♣ |
Gerber – pytanie o asy; |
|
4BA 4♥/4♠/5 |
inwit do szlemika.
Otwierający licytuje 6BA z maksimum siły, w przeciwnym razie pasuje; ♣/5♦ Signoff; kolor 6+ bez aspiracji
szlemikowych; |
3BA |
4♣ |
Stayman - pytanie o starsze czwórki; |
|
4♦(!)
|
Jacoby transfer – transfer na kiery, obiecuje 5+ kierów; |
|
4♥ (!)
|
Jacoby transfer – transfer na piki, obiecuje 5+ pików; |
|
4BA |
Blackwood; |
Za wyjątkiem otwarcia1BA i sekwencji 1♣-1♦-1♥-1♠ zalicytowanie czwartego koloru jest forsujące i może być sztuczne. Oznacza dobrą rękę i brak atrakcyjnej odzywki. Otwierający licytuje naturalnie podając dodatkowe informacje o swojej ręce:
Podniesienie koloru odpowiadającego |
- fit 3-kartowy, ręka
słaba; |
Podniesienie koloru
odpowiadającego ze skokiem |
- fit 3-kartowy, ręka
silniejsza; |
Rebid w swój pierwszy koor |
- słaba ręka, żadnych dodatkowych
wartości; |
Rebid w swój drugi kolor |
- słaba ręka, dodatkowa długość; |
Rebid w jeden ze swoich kolorów ze skokiem |
- dodatkowa siła i
długość; |
BA na najniższej wysokości |
-
dodatkowe wartości i zatrzymanie w 4-tym kolorze; |
BA z przeskokiem |
- wyjątkowa siła i zatrzymanie w
4-tym kolorze; |
Podniesienie 4-go koloru |
- 4 karty w 4-tym
kolorze; |
♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣ Licytacja szlemowa
Gerber
4♣ Gerber – pytanie o asy;
4♦ 0 lub 4 asy;
4♥ 1 as;
4♠ 2 asy; 4BA 3 asy;
po kontrze przeciwników na 4♣ – DOPI (double with 0, pas with 1)
|
5♣ pytanie o króle; |
|
|
5♦ |
0 lub 4 króle; |
|
5♥ |
1król; |
|
5♠ |
2 króle; |
Blackwood 4BA Blackwood; |
5BA
|
3 króle; |
5♣ |
0 lub 4 asy; |
|
5♦ |
1 as; |
|
5♥ |
2 asy; |
|
5♠ |
3 asy; |
|
po kontrze przeciwników na 4BA – DOPI (double with 0, pas with 1)
Cuebidy
Cuebidy służą do przekazywania informacji o zatrzymaniach pierwszej i drugiej klasy bezpośrednio po uzgodnieniu koloru do gry. Cuebid jest zalicytowaniem nowego koloru bez przeskoku na wysokości co najmniej 3, jeśli uzgodniony został kolor starszy, lub na wysokości 4 przy uzgodnionym kolorze młodszym.
Zasady licytowania cuebidów:
• Licytuj najpierw nielicytowane przez ciebie kolory, asy przed renonsami;
• Planuj swoje cuebidy. Najtańszy cuebid nie musi być najlepszy, jeśli spowoduje on zgłoszenie następnego cuebidu na wyższej wysokości niż, jakby kolejność była odwrotna. Przykładowo kolejność
4♣-4♥-4♠ jest lepsza od 3♠-4♥-5♣;
• Zgłaszaj najpierw asy, potem króle. Wyjątkowo, jeśli pokazałeś już w licytacji, że jesteś mocny w jakimś kolorze, należy zgłosić kontrolę 2-go stopnia przed pokazaniem kontroli 1-go stopnia w twoim kolorze. • Powyżej końcówki zgłaszaj cuebidy tylko wtedy, gdy jest możliwość grania szlemika – z minimum lepiej jest powrócić na kolor uzgodniony. Jeśli partner pokazuje dalsze cuebidy lub jego ostatni cuebid jest powyżej końcówki, musisz odpowiedzieć, jeśli tylko jest to możliwe.
• Zgłoszenie cuebidu powyżej 5BA jest próbą grania szlema.
• Jeśli którykolwiek z partnerów uważa, że ma już dość informacji do ustalenia końcowego kontraktu, powinien go niezwłocznie zalicytować.
• Jeśli cuebid został skontrowany, rekontra pokazuje kontolę 2-go stopnia w tym kolorze. Po kontrze można też spasować.
• Unikaj zgłaszania singletona lub renonsu w kolorze, który w sposób naturalny licytował twój partner.
Zalicytowanie 5BA z pominięciem Blackwooda jest konwencją atutową, która prosi partnera o zalicytowanie szlema w kolor uzgodniony, jeśli posiada on dwa z trzech starszych honorów atutowych (A,K,D).
• Licytuj 6 w kolor uzgodniony jeśli posiadasz mniej niż 2 honory;
• Licytuj 7 w kolor uzgodniony jeśli posiadasz 2 honory;
♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣ Licytacja w obronie
Wejścia obronne po otwarciu 1 w kolor:
Kontra wywoławcza, siła otwarcia, możliwa krótkość w kolorze otwarcia. Możliwe danie kontry także przy sile 17+PC z własnym kolorem lub ręką zrównoważoną za silną na wejście 1BA.
Swój kolor na poziomie 1 8-16 PC, kolor 5+ lub silna czwórka z górą siły;
Swój kolor na poziomie 2 8-16 PC, solidny kolor 5+ lub dobry układ np. 5-5; 1BA - 15-18 PC z zatrzymaniem w kolorze otwarcia. Dozwolony Stayman i transfery; Po otwarciu przeciwnika w kolor młodszy:
kolor przeciwnika Michaels cuebid, 8+ PC, wywołanie na kolory starsze 5-5 lub ładne 5-4;
2BA Unusual 2NT, 8+ PC, wywołanie na najniższe nielicytowane kolory 5-5 lub ładne 5-4; Po otwarciu przeciwnika w kolor starszy:
kolor przeciwnika Michaels cuebid, 8+ PC, wywołanie na co najmniej 5-5 z nielicytowaną piątką starszą; 2BA Unusual 2NT, 8+ PC, wywołanie na oba młodsze kolory 5-5 lub ładne 5-4; Wszystkie wejścia kolorem z przeskokiem mają charakter zaporowy.
Wejścia obronne po otwarciu 1BA (standard w BBS) :
2♣ Landy – 13+PC i układ co najmniej 4-4 w kolorach starszych;
2♦ odpowiadający pokazuje kara;
2♥/2♠ wybór lepszego koloru starszego;
Inne naturalne;
Zamiast Landy proponuję podobnie jak większość zaawansowanych graczy po otwarciu przeciwnika 1 BA stosować konwencję Cappeletti.
Kontra siłowa
2♣ |
Jednokolorówka w dolonym kolorze,
13+PC |
2♦ |
Dwukolorówka w kolorach starszych,
13+PC |
2♥ |
Dwukolorówka kiery z kolorem młodszym,
13+PC |
2♠ |
Dwukolorówka piki z kolorem
młodszym, 13+PC |
2BA |
Oba kolory młodsze, 13+PC |
|
Po 2♣ odpowiadający
najczęśniej licytuje 2♦ na które partner pasuje
jeżeli ma kara bądź poprawia na swój kolor, inne odzywki kolorowe są do pasa,
a 2BA jest silnym pytaniem o kolor. |
Po 2♦, odzywki w kolorach starszych są do gry, w kolorach młodszych są naturalne i forsujące, a 2BA jest silnym relayem.
Po 2♥/♠, 3 w kolor młodszy jest do koloru, 2BA jest relayem.
♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣
Licytacja w po interwencji przeciwnika (z opracowania pana Marka Wójcickiego)
Po kontrze wywoławczej I broniącego:
• |
rekontra |
od 10 PC
bez fitu w kolorze otwarcia. Jeżeli |
|
|
odpowiadający nie ma
zamiaru kontrować |
|
|
przeciwników, to zaleca się dawanie opisujących rękę |
|
|
odzywek, takich, jak
1♥ ,1♠ czy 2BA; |
• |
nowy kolor na wysokości jednego |
naturalne, nie
limitowane, kolor 4+, forsujące na jedno
|
|
|
okrążenie; |
• |
1BA |
8-10 PC bez fitu w
kolorze otwarcia; |
• |
nowy kolor
na wysokości dwóch bez przeskoku |
6-10 PC,
szóstka lub dobra piątka, nie forsujące; |
• |
nowy kolor z przeskokiem |
blokujące,
kolor co najmniej sześciokartowy; |
• podniesienie koloru otwarcia do wysokości dwóch 5-8 PC z fitem w kolorze otwarcia;
• podniesienie koloru otwarcia z przeskokiem blokujące z dobrym fitem w kolorze otwarcia;
• 2BA od 9 PC z fitem w kolorze otwarcia;
Po wejściu I broniącego kolorem:
• pas może być wciągający po wejściach, po których kontra byłaby negatywna i otwierający musi wznowić z krótkością w kolorze wejścia nawet z minimum siły; • kontra jest negatywna do wysokości 2♠ i oznacza: w sekwencji 1♣-1♦ obie starsze czwórki;
w sekwencji 1♣/1♦-1♥ dokładnie 4 piki (1♠ oznacza 5+ pików); w sekwencji 1♣/1♦-1♠ 4 kiery (5 w sile 6-9 PC); w sekwencji 1♥-1♠ obie młodsze czwórki; Po kontrze negatywnej otwierający licytuje: bez przeskoku z siłą 12-15 PC; inwituje lub licytuje końcówkę z siłą 16-18 PC; forsuje do dogranej przez kolor przeciwnika z sią 19+ PC;
• nowy kolor na wysokości 1 6+ PC, kolor co najmniej 4+, forsujące na jedno okrążenie; • nowy kolor bez przeskoku 11+ PC, kolor co najmniej 5+, forsujące na
na wysokości 2 lub 3 |
jedno
okrążenie; |
• podniesienie koloru otw. |
bez zmian;
|
• 1BA |
8-11 PC z
zatrzymaniem w kolorze wejścia, w zasadzie bez fitu w kolorze |
|
otwarcia; |
• 2BA |
inwitujące;
|
• przeskok w nowy kolor |
forsujące
do dogranej z perspektywami szlemikowymi, kolor co najmniej 5+; |
• kolor
przeciwnika Po wejściu
1BA: |
fit w kolorze otwarcia, zatrzymanie I lub II klasy w
kolorze wejścia, forsujące do dogranej z szansami szlemikowymi |
• Kontra |
od 9 PC; |
• podniesienie koloru partnera 5-8 PC z fitem w kolorze otwarcia
• nowy kolor 5-8 PC, niezły kolor co najmniej 5+;
♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣
Kontry wywoławcze
Kontra na otwarcie przeciwnika na wysokości 1 lub 2 lub na otwarcie blokujące jest kontrą wywoławczą.
Minimalne wymagania zależne są od składu i wysokości, na której partner może odpowiedzieć.
• Z ręką z co najmniej trzykartowymi fitami w pozostałych kolorach dajemy kontrę z siłą 13+PC;
• Z ręką z co najmniej czterokartowymi fitami w pozostałych kolorach dajemy kontrę z siłę 11+PC;
• Jeśli kontrujący wcześniej pasował, to kontra oznacza siłę 9-11 PC i czterokartowe fity w nielicytowanych kolorach.
• Z siłą 17+PC dajemy kontrę z co najmniej jednym dobrym kolorem. Późniejsze zalicytowanie własnego koloru oznacza silną rękę;
• Skok po kontrze wywoławczej jest forsujący;
• 4BA po kontrze wywoławczej jest Blackwoodem;
Kontry negatywne ( ! ) – negative double:
Kontra na wysokości 1 lub 2 po otwarciu partnera i wejściu prawego obrońcy jest kontrą negatywną oznaczającą rękę nadającą się do licytacji i pozostawiającą przestrzeń licytacyjną partnerowi.
Uwaga: zalicytowanie koloru starszego na wysokości 2 lub wyższej pokazuje 11+PC i co najmniej pięciokartowy kolor.
Przykłady użycia kontry nagatywnej:
1♦-1♥-X! 6+PC i 4 piki (zalicytowanie 1♠ pokazuje 5 pików)
1♦-1♠-X! 6+PC i 4 kiery lub 5-10 PC i pięć kierów
1♣-1♦-X! 6+PC i 4+/4+ na starszych
1♥-1♠-X! 4+/4+ na młodszych
Uwaga: bezpośrednia kontra na otwarcie przeciwnika 1BA ma zwykle charakter karny (zobacz poniżej kontry karne)
Odpowiedzi na kontrę negatywną:
Minimum (przed dograną) do 16 PC (nieforsujące);
Skok 16-18 PC (nieforsujące);
Cuebid w kolor przeciwnika 19+ PC (forsing do dogranej); pas (rzadko) karny;
Uwaga 1: |
Wszystkie
rebidy poniżej dogranej są nieforsujące za wyjątkiem cuebidu w kolor
przeciwnika. |
Uwaga 2: |
Stosowanie kontr
negatywnych wyklucza karne skontrowanie wejścia przeciwnika. Jednakże kiedy
odzywka przeciwnika dobiega - po dwóch pasach - do otwierajacego, ten
powinien dać kontrę re-open jeżeli posiada mniej niż trzy karty w kolorze
przeciwnika. Partner z opozycją może taką kontrę zamienić na karną. |
Kontry karne
Gra się kontrą negatywną do wysokości 2♠, zatem kontra jest karna wtedy, gdy:
• Kontra na odzywkę na wysokości 3+ (za wyjątkiem otwarcia cztery w starszy);
• Bezpośrednia kontra na otwarcie BA;
• Kontra na wejście przeciwnika 1BA;
• Kontra po tym, jak partner dokładnie określił swój skład i siłę;
• Kontra po wcześniejszej karnej rekontrze partnera;
• Kontra po kontrze karnej partnera, lub przepasowaniu przez niego kontry wywoławczej;
• Kontra na sztuczną odzywkę (np. Stayman, Cuebid, Blackwood) lub odpowiedź. Jest to także kontra na wist.
• Kontra na otwarcie 5♣/5♦;
Uwaga 1: |
Uważaj z kontrami karnymi dawanymi
na siłę partnera. |
Uwaga 2: |
Każda odzywka lub kontra
przeciwnika "wyłącza" konwencje przewidziane dla licytacji
jednostronnej. |
Uwaga 3: |
Jeśli przeciwnik zalicytował
sztucznie (np. Cuebid Michaelsa lub Dziwne 2BA), kontra oznacza siłę
od 10PC, a kolor przeciwnika forsuje do dogranej. |
Uwaga 4: |
Forsujący pas stosowany
jest wtedy, gdy przeciwnik przelicytuje w obronie naszą zapowiedź, a ty nie
jesteś pewien, czy pasować, czy licytować wyżej i przerzucasz decyzję na
partnera. |
Rekontry
Rekontra może mieć cztery różne znaczenia:
• 4♠ (lub wyżej)-kontra-rekontra-pas karna
• 1BA-pas-2♦!-kontra- rekontra-pas- pas-pas karna – dobre kara
• 1♠-kontra-rekontra-pas 10+PC - do gry
• 1♦-pas-pas-kontra-pas-pas-rekontra-? SOS - odpowiadający nie może utrzymać kontry i posiada co najmniej dwa nielicytowane kolory ♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣♦♥♠♣ Wisty i zrzutki naturalne (propozycja BBS)
Wisty:
Z sekwensów honorowych wychodzi się starszym.
Wyjątek stanowią wisty przeciw grze BA z sekwencji KD109 i AKW10. Jest to sygnał dla partnera aby się odblokował i odrzucił kartę bezpośrednio niższą.
Z dubla wychodzi się kartą wyższą, a z koloru 3-kartowego najmłodzą. Z koloru 4+ wychodzi się czwartą najlepszą.
Zrzutki:
Duża karta zachęca, mała zniechęca.
Kolejność starsza-młodsza wskazuje na parzystą ilość kart, a młodsza-starsza na nieparzystą.
Obecnie jednak prawie wszyscy wistują odmienie i stosują zrzutki odwrotne. W BBO wystarczy zaznaczyć w swoim profilu UDCA.
• Wist z blotek
xx xxx xxxx xxxxx |
-
blotką niższą; -
blotką środkową, później dokładamy blotkę niższą; -
drugą od góry, później jeżeli chcemy przekazać informację o
parzystej liczbie kart, dokładamy
wyższą; -
drugą od góry, później dokładamy blotkę niższą. |
• Wist spod figury
Fx Fxx Fxxx Fxxxx |
-
wistujemy figurę, także z 10 x wistujemy dziesiątką; -
kartą środkową; - czwartą najlepszą; - czwartą najlepszą. |
• Wist z sekwensów
A K D W 10 |
= A K x; = K D x lub A K sec; = D W x, A D W x; =
W 10 x, A W 10 x, K W 10 x; =
A 10 9 x, K 10 9 x, D 10 9 x. |
• Sygnał ilościowy - dokładanie kart w kolejności:
niższa-wyższa wyższa
- niższa |
- wskazuje parzystą liczbę
kart w kolorze; - wskazuje nieparzystą
liczbę kart w kolorze. |
• Sygnał jakościowy:
niska blotka wysoka
blotka |
- zachęca do kontynuowania
wistu (marka) - zniechęca do
kontynuowania wistu (demarka). |