Nasz System
1§ - silny Precision, 6+§ lub 5+§ i 4©/ª, 16-21 PC
-- słabe bez atu, możliwe 5§,
12-15 PC
--- bardzo silne bez atu, 19-23 PC
---- GF w składzie dowolnym
1¨ - 5+¨ lub 4-4-4-1 z 4¨, 11-21 PC
1©/ª - 5+©/ª, 11-21 PC
1BA - klasyczne: 16-18 PC, możliwa młodsza piątka
2§ - Precision, 6+§ lub 5+§ i 4©/ª, 11-15 PC
2¨ - Wilkosz, 5+-5+ z co najmniej jednym longerem starszym, 6-10 PC
2©/ª - słabe dwa, 6+©/ª, 6-10 PC
2BA - słaby blok na kolorze młodszym lub solidny blok na kolorze starszym
3/4x - blokujące
3BA - pełny kolor młodszy 7+, bez bocznych wartości
Z ręką nie zapewniająca wygrania końcówki należy z układem 4 starsza - 5 młodsza zgłosić w pierwszej kolejności kolor starszy, przy sile dającej bilans na końcówkę licytuje się najpierw kolor młodszy.
Õ skok nowym kolorem forsuje do dogranej
Õ skok otwierającego na 2BA forsuje do dogranej
Õ rewers otwierającego po odpowiedzi 1o1 forsuje na 1 okrążenie, po odpowiedzi 2o1 forsuje do dogranej
Õ rewers odpowiadającego forsuje do dogranej
Õ 2BA odpowiadającego po rebidzie 2 w kolor forsuje do końcówki (skład zrównoważony),
po bezpośrednim uzgodnieniu koloru forsuje na 1 okrążenie (skład zrównoważony)
Õ skaczące uzgodnienie koloru ma charakter bilansowy, nie forsuje (wyjątek 1©-3©, 1ª-3ª - blokujące)
Õ podniesienie naturalnej odzywki BA jest zawsze naturalne (wyjątek 1BA-2BA - transfer na ¨)
Sekwencje: 1©/ª 2§/¨
2¨/©/ª 2BA
2BA w powyższych sekwencjach jest forsujące i pozwala na uzyskanie dokładnego opisu ręki otwierającego.
Uzgodnienie koloru partnera poprzedzone zgłoszeniem dwóch innych kolorów wskazuje krótkość w kolorze nielicytowanym i inwituje szlemika.
W sekwencjach, w których otwierający uzgodnił kolor partnera ujawniając skład 5-4, np.:
1© 1ª 2ª |
1§ 1ª 3ª |
odpowiadający ma możliwość spytania o singla odzywką relay.
Otwierający bez krótkości powtarza kolor longera: z ręką zachęcającą swojego, z ręką bez nadwyżek powraca na kolor uzgodniony.
Jeśli otwierający jednoznacznie poinformował o longerze 6+, wówczas 2BA odpowiadającego jest pytaniem o krótkość.
Nienaturalny (zazwyczaj podwójny) przeskok kolorem wskazuje krótkość w licytowanym kolorze, minimum czterokartowy fit i rękę zapewniającą wygranie końcówki oraz dającą szansę na szlemika przy zastaniu wyłączenia w kolorze krótkości.
Po splinterze przy uzgodnionym kolorze starszym gramy końcówkę w ten kolor, 3BA oznacza zachęcającą rękę bez możliwości dania cue-bidu. Przy uzgodnionym kolorze młodszym 3BA jest do gry.
Bezpośrednie zalicytowanie koloru krótkości partnera wskazuje pełne wyłączenie. Opóźnione zalicytowanie koloru krótkości informuje o asie w tym kolorze.
1© 1BA 2© |
1ª 1BA 2ª |
W powyższych sekwencjach pytaniem o singla jest odzywka relay.
1§ 1© 1ª 2§ |
1§/¨/© 1©/ª 1BA 2§ |
Rebid odpowiadającego ma charakter przejściowy i oznacza:
Õ inwit do końcówki (10-12 PC) z kolorem odpowiedzi 5+ (w następnym okrążeniu powtarzamy kolor)
Õ forsing do końcówki (13+ PC) z kolorem odpowiedzi 5+ nie nadającym się do skoku w pierwszym okrążeniu
Õ rękę z aspiracjami szlemikowymi w składzie zrównoważonym
Õ 6-9 PC w składzie 6+§ - 4 starsza (w następnym okrążeniu powtarzamy trefle)
W następnym okrążeniu licytacji wszystkie odzywki odpowiadającego oprócz powtórzenia koloru starszego lub trefli są forsujące.
Zestaw odpowiedzi:
1§ 1© 1BA 2§ 2¨ - 11-13 PC, bez trzech © 2© - 11-13
PC, z trzema © 2ª - 14-15, bez stopera ª 2BA - 14-15 PC, ze stoperem ª 3§ - 14-15 PC, 5§-3-3-2 |
1§ 1ª 1BA 2§ 2¨ - 11-13 PC, bez czterech © i trzech ª 2© - 11-13 PC, cztery ©, nie wyklucza trzech ª 2ª - 11-13 PC, trzy ª, bez czterech © 2BA - 14-15 PC 3§ - 14-15 PC, 5§-3-3-2 |
|
1¨ 1© 1BA 2§ 2¨ - 11-13 PC, bez trzech © 2© - 11-13 PC, z trzema © 2ª - 14-15, bez stopera ª 2BA - 14-15 PC, ze stoperem ª |
1¨ 1ª 1BA 2§ 2¨ - 11-13 PC, bez czterech © i trzech ª 2© - 11-13 PC, dokładnie 2-4-5-2 2ª - 11-13 PC, trzy ª 2BA - 14-15 PC |
|
1§ 1© 1ª 2§ 2¨ - 11-13 PC, bez trzech © 2© - 11-13 PC, z trzema © 2ª - 14-15 PC, bez stopera ¨ 2BA - 14-15 PC, ze stoperem ¨ 3§ - 16+ PC, bez stopera ¨ i trzech © (5§-4ª) 3© - 16+ PC, 4-3-1-5 3ª - Acol na ª 3BA - 16+ PC, 4-1-3-5 lub 4-2-2-5 ze stoperem ¨ |
|
|
1§ 1©/ª 2BA ? |
1¨/© 1©/ª 2BA ? |
3§ - propozycja gry w §
-- próba uzgodnienia pięciokartowego koloru zgłoszonego w pierwszym okrążeniu
3¨ / 3©(po 1ª) / 3BA - naturalne
3©(po 1©) - 6+© lub 5+© i 4ª
3ª(po 1ª) - 6+ª
3ª(po 1©) - 4© i 4ª
4§/¨ / 4©(po 1ª) - autosplinter, kolor 6+
Dalsza licytacja otwierającego:
1§ 1ª 2BA 3§ 3¨ - cztery §, minimum siły 3© - cztery §, aspiracje szlemikowe 3ª - trzy ª, brak czterech §, nie precyzuje siły 3BA - naturalne, brak możliwości uzgodnienia koloru 4§/¨ - cztery ª, cue-bid, aspiracje szlemikowe 4ª - cztery ª, minimum siły |
1§ 1© 2BA 3¨ 3© - trzy ©, nie precyzuje siły 3ª - cztery ¨, brak aspiracji szlemikowych 3BA - naturalne, brak możliwości uzgodnienia koloru 4§ - cztery ©, maksimum siły 4¨ - cztery ¨, maksimum siły 4© - cztery ©, minimum siły |
1¨ 1ª 2BA 3§ 3¨ - 6+¨ 3© - dobry fit § 3ª - trzy ª 3BA - 5-3-3-2 z dublem ª, jeśli 6¨, to słaby kolor |
1¨ 1© 2BA 3ª 3BA - naturalne 4§ - uzgodnienie ©, maksimum siły 4¨ - uzgodnienie ª, maksimum siły 4©/ª - uzgodnienie koloru, minimum siły |
4BA jest pytaniem o asy, gdy zostało poprzedzone uzgodnieniem koloru (bezpośrednio lub cue-bidem). W pozostałych przypadkach jest naturalnym inwitem szlemikowym.
4BA (blackwood rzymski) jest pytaniem o 5 wartości (4 asy i król atu).
Odpowiedzi: 5§ - 0 lub 3, 5¨ - 1 lub 4, 5© - 2 bez damy atu, 5ª - 2 z damą atu (przy uzgodnionych §: 5§ 1/4, 5¨ 0/3)
Po odpowiedzi 5§/¨ pytaniem o damę atu jest odzywka relay (z pominięciem koloru uzgodnionego).
Zgłoszenie na wysokości 3, 4 lub 5 koloru, który nie może być uzgodniony, ani nie jest wywiadem lub en-passant bezatutowym jest cue-bidem szlemikowym.
Pierwszy cue-bid wskazuje najniższe z posiadanych zatrzymań I i II klasy.
Jeżeli jeden z graczy rozpoczął licytację szlemikową, to zgłoszenie cue-bidu przez jego partnera jest obowiązkowe jedynie w sytuacji, gdy cue-bid ten wypada poniżej dogranej, a partner nie jest zlimitowany.
1¨ - negat 0-6 PC, skład dowolny
-- 5+¨, bez starszej czwórki, 7-11 PC (z siłą 10-11 należy w drugim okrążeniu zgłosić 2BA lub 3¨)
--- 7-9 PC bez starszej czwórki, z ręką nie nadającą się do zgłoszenia 1BA
1©/ª - kolor 4+, 7+PC
1BA - skład zrównoważony, bez starszej czwórki, 7-9 PC
2§ - 5+§, 10+PC, przy sile 10-11 PC ręka zorientowana do gry w kolor, 1F
-- bez starszej czwórki, 16+PC
2¨ - 5+¨, GF
2©/ª - solidny kolor 5+, GF
2BA - skład zrównoważony, bez starszej czwórki, 10-12 PC
3BA - j.w., 13-15 PC
3§/¨ - inwit do końcówki na sześciokarcie, ok. 10 PC (kolor § może być słaby, kolor ¨ solidny)
3©/ª - autosplinter przy uzgodnionych § (6+§)
2¨ - minimum z fitem §, chęć gry 3§ przy minimalnej ręce partnera
-- silna ręka z czwórką ¨
2BA - minimum, chęć gry 2BA przy minimalnej ręce partnera, nie wyklucza starszej czwórki
Inne rebidy obiecują nadwyżkę, a więc przesądzają końcówkę:
2©/ª - cztery ©/ª
3§ - 4+§, wyklucza starszą czwórkę
3¨/©/ª - splinter
Dalsza licytacja w sekwencji (wszystkie rebidy forsujące):
1§ 2§
2¨ ?
2©/ª - pięć § - cztery ©/ª, GF zgodnie z forsującą preferencją kolorów starszych
3§ - kolor 6+, GF (z ręką inwitującą - 3§ w pierwszym okrążeniu)
2BA - 1F, partner ze słabą ręką zgłosi 3§ - sign-off
1©/ª - 4©/ª, wyjątkowo z trójki przy układzie bezatutowym w sile 12-15 PC (nie forsuje)
1BA - naturalne, 19-20 PC
2BA - naturalne, 21-22 PC
2§ - 5§ bez starszej czwórki, (nie forsuje)
2¨ - GF, skład dowolny
2©/ª - 1F, rewers, 5+§ - 4©/ª, 17-21 PC
1ª - cztery ª
1BA - 12-15 PC, bez czwórki w kolorze partnera (i czwórki ª po odpowiedzi 1©)
2§ - 5§ bez czwórki ª
2¨ - rewers (16+PC), 1F
2©(po 1ª) - rewers (16+PC), 1F
2ª(po 1©) - silny rewers (18+PC), GF
2BA - układ bezatutowy, 19-22 PC, nie wyklucza starszej czwórki, GF
3§ - 16+PC, kolor §, inwit
3¨ - 6+§, GF
3©/ª - splinter, silny inwit do końcówki
4§ - 5§ - 4 karty w kolorze odpowiedzi, bez krótkości, 17+PC
4¨ - splinter
2§ - 5§ - 4¨, 11-15 PC
2¨ - pytanie o układ, GF, odpowiedzi:
2© - trzy ©, 4-4 w młodszych
2ª - trzy ª, 4-4 w młodszych
2BA - 4-3-3-3
3§/¨ - pięć §/¨
2©/ª - rewers (16+PC), 1F
2BA - inwit do 3BA z §, 16-17 PC
3§ - inwit do 3BA z 6+§, sugeruje brak zatrzymania w którymś z kolorów, 16-17 PC
3¨/©/ª - autosplinter (modelowy układ 6§-3-3-1), 16+ PC
2¨ - negat
-- silna ręka 18+PC lub silna trójkolorówka - 1F
2BA - 4-4-4-1 z singlem §, 12-15 PC, nie forsuje
2©/ª - rewers
3§ - naturalne, nadwyżkowe
3¨ - naturalne, jednokolorowa ręka z aspiracjami
3©/ª - splinter
2BA - GF, ręka jednokolorowa
4¨ - 5-4-2-2 z czwórką w kolorze odpowiedzi, 17+PC
1ª - 4+ª, 7+PC
1BA - półforsujące:
7-10 PC bez fitu
4-6 PC z fitem
10-11 PC z fitem, ręka zrównoważona
2§ - 5+§, 10+PC
-- układ zrównoważony, GF
2¨/© - kolor 5+, 10+PC
2©/ª - fit 3+, 7-9 PC
2BA - fit 4+, inwit do końcówki, wyklucza grę 3BA
3©/ª - blokujące
2§ - naturalne lub układ 5-3-3-2 ok. 17 PC - nie forsuje
2¨/© - 4+¨/© (2¨ w sekwencji 1©-1BA-2¨ może być z trójki przy składzie 4-5-3-1) - nie forsuje
2ª - 6+ª, słabe zniesienie
2BA - GF (sugeruje rękę jednokolorową)
skok nowym kolorem - naturalny, GF
3ª - 6+ª, inwit do końcówki
3BA - ok. 19 PC, ręka zorientowana na grę bez atu
3ª - do pasa
4ª - przyjęcie inwitu
3§/¨/© - naturalne, warunkowe przyjęcie inwitu
4§/¨/© - splinter, aspiracje szlemikowe
3BA - pytanie o krótkość, aspiracje szlemikowe
Prawie zawsze forsują do dogranej. Wyjątki:
Õ dobry sześciokart, ok. 10 PC - w następnym okrążeniu inwitujące 3§/¨
Õ dobry pięciokart, druga figura w kolorze partnera, ok. 10 PC - w następnym okrążeniu 2 w kolor partnera
Õ kolor + fit, ok. 10 PC - w następnym okrążeniu 3 w kolor partnera
2§ - stayman: 1) czwórka starsza, układ zrównoważony, inwit do końcówki
2) 5ª - 4©, do 7 PC
3) czwórka starsza, piątka młodsza, inwit do końcówki
4) forsing do końcówki bez starszego pięciokartu i młodszego sześciokartu
odpowiedzi otwierającego:
2¨ - brak starszej czwórki
2© - cztery ©, nie wyklucza czterech ª
2ª - cztery ª
2¨/© - transfer na ©/ª, kolor 5+, siła nieokreślona
2ª - transfer na §, kolor 6+, siła nieokreślona
-- inwit do 3BA (bez starszej czwórki)
2BA - transfer na ¨, kolor 6+, siła nieokreślona
konwencja 5-4-3-1:
3§ - krótkość §, 5+¨, 4©/ª
3¨ - krótkość ¨, 5+§, 4©/ª
3© - krótkość ©, 5+-4+ w młodszych
3ª - krótkość ª, 5+-4+ w młodszych
4§ - gerber
4¨/© - teksas na ©/ª
1BA - 2§ 2¨ - ? 2© - relay, wariant 4) 2ª - 5ª-4©, wariant 2) 2BA - inwit, wariant 1) 3§/¨ - 5§/¨ - 4 starsza, wariant 3) 3©/ª - krótkość, piątka młodsza-czwórka starsza lub 4441 |
1BA - 2§ 2© - ? pas - wariant 2) 2ª - relay, wariant 4) 2BA - inwit, wariant 1) 3§/¨ - 5§/¨ - 4ª, wariant 3) 3© - inwit 3ª/4§/4¨ - splinter |
1BA - 2§ 2ª - ? pas - wariant 2), przy sile 5-7 PC można zainwitować lub zgłosić końcówkę 2BA - inwit, wariant 1) lub 5§-4©, wariant 3) 3§ - relay, wariant 4) 3¨ - 5¨ - 4©, wariant 3) 3ª - inwit 4§/4¨/4© - splinter |
|
Dalsza licytacja po odzywce typu relay:
1BA - 2§ 2¨ - 2© ? 2ª - 5§ 2BA - 5¨ 3§ - 4§-3-3-3 3¨ - 4¨-3-3-3 3© - 2-3-4-4 3ª - 3-2-4-4 |
1BA - 2§ 2© - 2ª ? 2BA - 4ª 3§ - 4§ 3¨ - 4¨ 3© - 4©-3-3-3 |
1BA - 2§ 2ª - 3§ ? 3¨ - 4¨ 3© - 4§ i 3© (4-3-2-4) 3ª - 4ª-3-3-3 3BA - 4§ i 3¨ (4-2-3-4) |
|
2 w kolor wskazany transferem - prawie automatyczne
3 w kolor wskazany transferem - maksimum otwarcia, fit czterokartowy
2BA - maksimum otwarcia, fit trzykartowy z dwiema figurami
2ª/3§/¨/© - naturalne, fit czterokartowy
Dalsza licytacja odpowiadającego po odzywce 2 we wskazany kolor:
nowy kolor bez przeskoku - kolor 4+, forsuje na 1 okrążenie
nowy kolor z przeskokiem - autosplinter, kolor 6+
2/3BA - układ 5-3-3-2, z bilansu
1BA - 2ª
otwierający licytuje 2BA z minimum siły, 3§ z nadwyżką
1BA - 2BA
otwierający licytuje 3§ z maksimum otwarcia i fitem ¨, 3¨ z minimum
1BA - 2ª
2BA - ?
pas - ręka w sile inwitu do 3BA bez starszych czwórek
3§ - 6+§, sign-off
3¨/©/ª - 6+§, krótkość, przesądza końcówkę
3BA - longer §, brak krótkości, inwit szlemikowy
2¨ - pytanie o układ, odpowiedzi:
2©/ª - cztery ©/ª
2BA - 6+§ bez singletona
3§ - 6+§, singleton, brak starszej czwórki
2©/ª - kolor 5+, 9-12 PC (lub mniej z kolorem 6+), nie forsuje
2BA - układ zrównoważony, brak starszej czwórki, 10-12 PC
3¨/©/ª - dobry kolor 5+, 12+PC
3§/4§ - blokujące, fit 3+
2§ - 2©
?
pas - dubleton ©, brak nadwyżek
2ª - singleton ©, cztery ª
2BA - sześć §, brak czterech ª, singleton ©
3§ - sześć §, cztery ¨, singleton ©
3¨ - druga figura ©, maksimum siły
3© - 3-4©, inwit
4© - 3-4©, maksimum siły
2§ - 2ª
?
pas - dubleton ª, brak nadwyżek
2BA - układ 1-4-3-5
3§ - 6+§
inne j.w.
3© - 4ª, krótkość ©, inwit
2©/ª - do koloru: otwierający z longerem w zalicytowanym kolorze pasuje, w przeciwnym wypadku licytuje najbliższy
posiadany kolor
2BA - pytanie o kolory longerów
3¨ - inwit z fitami w starszych
3© - blokujące z fitami w starszych
3ª - blokujące z krótkością ©
4¨ - chęć gry 4 w starszy kolor otwierającego
3§ - do koloru
3¨ - 16+PC, skład dowolny, pytanie o kolor longera
Po trzecioręcznym lub czwartoręcznym otwarciu 1©/ª odpowiedź 2§ oznacza
Õ ręka zrównoważona, 10-11 PC
Õ fit w kolorze otwarcia, 10-11 PC
Õ longer treflowy, 7-10 PC
Otwierający licytuje:
2¨ - siła poniżej normalnego otwarcia (10-12 PC)
2 w kolor otwarcia - normalne otwarcie (13-14 PC)
inne - naturalne, GF (można wyhamować w 3§)
Po otwarciu 1§ - kontra jest objaśniająca ze składem dowolnym lub wywoławcza z najwyżej jedną starszą czwórką.
Wejście 1BA (7-15 PC) oznacza
Õ po otwarciu 1¨ - 5+§ - 4©/ª
Õ po otwarciu 1© - 5+§/¨ - 4ª
Õ po otwarciu 1ª - 5+§/¨ - 4©
(Õ po otwarciu 1§ - klasyczne 16-18 PC)
Õ 5+¨
Õ 4© i 4ª
siła 9+PC
Õ po otwarciu 1§
2¨ - Wilkosz
2BA - 5+§ - 5+¨
Õ po otwarciu 1¨
2¨ - 5+ª - 5+§/¨
2BA
- 5+© - 5+§
Õ po otwarciu 1©
2© - 5+ª - 5+§/¨
2BA
- 5+§
- 5+¨
Õ po otwarciu 1ª
2ª - 5+© - 5+§/¨
2BA - 5+§ - 5+¨
Siła wejść dwukolorowych - nieokreślona (7+PC)
Po otwarciu przeciwnika 1BA:
kontra - 4 starsza i 5+ w innym kolorze
2§ - 4§ - 5+©/ª
2¨ - 4¨ - 5+©/ª
2©/ª - naturalne, ręka jednokolorowa
2BA - 5+§ - 5+¨
(2©/ª) kontra (pas) ?
2BA - Lebensohl: 1) przygotowanie sign-off na longerze ujawnionym w następnym okrążeniu
2) forsing do końcówki z kolorem starszym 4+
kontrujący licytuje automatyczne 3§
2ª - naturalne, nieforsujące
kolor przeciwnika - pytanie o zatrzymanie, bez zainteresowania grą w kolor starszy
3 w nowy kolor - naturalne, inwitujące
4 w młodszy - naturalne, aspiracje szlemikowe
4 w starszy - naturalne, brak aspiracji szlemikowych
3BA - naturalne, z zatrzymaniem w kolorze przeciwnika, bez zainteresowania grą w kolor starszy
1©/ª (kontra) ? rekontra - od 13 PC z fitem, od 10 PC bez fitu forsuje do 2 w kolor otwarcia 1BA - bilansowe podniesienie do 2 w kolor otwarcia 2BA - inwit do końcówki z fitem, skład zrównoważony 2,3,4©/ª - blokujące, nie obiecuje lew defensywnych 1ª - kolor 4+. forsuje 2§/¨/©/ª - naturalne, nie forsuje 3§/¨/© - kolor + fit, co najmniej inwit 3ª/4§/¨/© - splinter |
1§ (kontra) ? rekontra - od 10 PC bez krótkości § pas - negat (0-6 PC), co najmniej 4§ 1¨ - negat (0-6 PC), najwyżej 3§ 1©/ª - naturalne, 6-9 PC, nie forsuje, kolor 5+ 1BA - półblokujące, 6-9 PC 2§ - forsing do końcówki z układem niezrówn. 2¨/©/ª- blokujące 2BA - inwit do końcówki z kolorem § 3§/¨/©/ª- blokujące 3BA - do gry |
|
1¨ (kontra) ? rekontra - od 10 PC, forsuje 1©/ª - naturalne, nie forsuje, kolor 5+ 1BA - naturalne, nie forsuje 2¨ - blokujące 2©/ª - blokujące 2BA - inwit do 3BA z fitem ¨ inne - blokujące |
|
|
1¨/©/ª (1BA(5-4)) ? kontra - od 9 PC w miarę zrównoważona -- 9-15 PC z fitem 2 w nowy kolor - nie forsuje 2 w kolor przeciwnika - 15+PC z fitem, skład zrównoważony 2BA - 5+§-5+¨, 6-10 PC 3§/¨ - naturalne, GF, może być z fitem 3 w kolor partnera - inwit, skład niezrównoważony 3ª/4§/¨ - splinter 4 w starszy - sign-off |
1§ (1BA(16-18 PC)) ? kontra - od 9 PC, układ dowolny 2§ - 5+§ - 4©/ª lub 6+§, 5-8 PC 2¨ - 5+¨ - 4©/ª lub 6+¨, 5-8 PC 2BA - 5+§ - 5+¨, inne - naturalne, nieforsujące |
kontra - negatywna
2/3BA - naturalne, z bilansu
nowy kolor bez przeskoku - naturalne, forsuje na wysokości 1 i 3, nie forsuje na wysokości 2
nowy kolor z przeskokiem - naturalne, GF
kolor otwarcia bez przeskoku - 5-8 PC z fitem
kolor przeciwnika - GF, po otwarciu w kolor starszy - fit
po otwarciu w kolor młodszy - skład zrównoważony, pytanie o zatrzymanie
kolor otwarcia z przeskokiem - inwit układowy
kolor przeciwnika z przeskokiem - splinter
nowy kolor z podwójnym przeskokiem - kolor + fit, 8-11 PC
Kontra negatywna:
1§ (1¨) kontra - 7+PC bez czterech ©/ª i zatrzymania ¨
1§/¨ (1©) kontra - 7+PC bez czterech ª, dobrego koloru §/¨ i zatrzymania ©, po otw. 1¨ bez fitu ¨
1§/¨ (1ª) kontra - 7+PC, 4©
-- 11+PC, 5+©, z mniejszą siłą nieforsujące 2©
1© (1ª) kontra - 7+PC, 4+§-4+¨
-- 7+PC bez fitu © i zatrzymania ª
--- 11+PC bez fitu © z kolorem młodszym
----10-12 PC z fitem ©, ręka zrównoważona
1©/ª (2§/¨) kontra - 7+PC, druga starsza czwórka
-- 11+PC, drugi starszy 5+
1§/¨ (2©/ª) kontra - 7+PC, druga starsza czwórka, przy minimum siły - piątka młodsza lub fit karowy
1¨ (2§) kontra - 7+PC, co najmniej jedna starsza czwórka, jeżeli fit ¨, to nie minimum
(z 6-7PC i fitem ¨ licytujemy 2¨ zamiast kontry)
-- 11+PC, kolor starszy 5+
1© (2ª) kontra - 7+PC, 4+§-4+¨, przy minimum siły większy układ lub tolerancja gry w ©
-- 10-12 PC z fitem w składzie zrównoważonym
1ª (2©) kontra - 7+PC, 4+§-4+¨, przy minimum siły większy układ lub tolerancja gry w ª
-- 10-12 PC z fitem w składzie zrównoważonym
1 w kolor (3§/¨) kontra - czwórka (czwórki) w nielicytowanym kolorze starszym
-- silna ręka bez możliwości zgłoszenia innej odzywki (wywiad bezatutowy?)
1§/¨ (3©/ª) kontra - czwórka w nielicytowanym kolorze starszym
1©/ª (3©/ª) kontra - 4+§-4+¨
kontra - negatywna do wysokości 3ª, powyżej karna
nowy kolor - forsuje na wysokości 3 i wyżej
kolor partnera - naturalne
kolor przeciwnika - splinter
2/3BA - naturalne, z bilansu
4BA - po wejściu na wysokości 4 - dwukolorówka
po otwarciu naturalnym i wejściu na wysokości 3 - balckwood
po otwarciu sztucznym (1§) i wejściu na wysokości 3 - inwit do 6BA
1ª (2ª(© i mł.)) ? kontra - intencjonalna (skład zrównoważony bez fitu, 8+PC) 3ª - fit, blokujące 2BA - fit, inwit 3§/¨ - kolor + fit lub dobry kolor, forsing 3© - fit, forsing, bez krótkości i własnego longera 3BA - fit, niezbyt silna ręka układowa zapewniająca końcówkę 4§/¨/© - splinter 4ª - niezobowiązujące |
1¨ (2¨(ª i inny)) ? kontra - intencjonalna 2© - naturalne, nieforsujące 2ª - wywiad bezatutowy 2BA - inwit do 3BA 3§ - naturalne, forsing 3¨ - blokujące 3© - naturalne, forsujące 3ª/4§/©- splinter 3BA - do gry |
1©/ª (2BA(§ i ¨)) ? kontra - intencjonalna 3§ - kolor (lub fit) ©, co najmniej inwit 3¨ - kolor (lub fit) ª, co najmniej inwit 3©/ª - naturalne, nieforsujące 3BA - fit, niezbyt silna ręka układowa zapewniająca końcówkę 4§/¨ - splinter 4 w kolor otwarcia - niezobowiązujące |
1§ (2BA(§ i ¨)) ? kontra - intencjonalna 3§/¨ - dwukolorówki ©+ª 3©/ª - naturalne, forsujące |
kontra - karna
2 w kolor - naturalne, nieforsujące
3 w kolor młodszy - naturalne, inwit do 3BA
3 w kolor starszy - naturalne, forsing
3 w kolor przeciwnika- pytanie o zatrzymanie, bez starszej czwórki
2BA - Lebensohl
3BA - naturalne, z zatrzymaniem w kolorze przeciwnika, bez starszej czwórki
4¨/© - teksasy na ©/ª
1BA (2§) 2BA (pas)
?
3§ - brak zatrzymania §
3©/ª - czwórka ©/ª i zatrzymanie §
3BA - zatrzymanie §, brak starszej czwórki
Po wejściu wskazującym dwa kolory:
kontra - możliwość kontrowania przynajmniej jednego koloru przeciwników
-- ręka w sile inwitu
po wyborze koloru przez II broniącego, otwierający kontruje z czwórką lub dobrą trójką
2 w kolor - naturalne, nieforsujące
3 w kolor - naturalne, inwitujące
2BA - sign-off na kolorze niższym od koloru wejścia (lub na kolorze wejścia)
-- inwit na kolorze wyższym od koloru wejścia
kolor własny z przeskokiem - naturalne, GF
kolor wskazany przez przeciwnika - wywiad bezatutowy
kolor wskazany z przeskokiem - konwencja 5-4-3-1
4¨/© - teksasy na ©/ª
pas - transfer na §
2§/¨/© - transfery
rekontra - karna (7+PC), forsująca w przypadku odejścia przeciwników
2ª/3§/¨/©- inwit z dobrym kolorem 6+kartowym
4¨/© - teksasy na ©/ª
rekontra - karna (7+PC), forsująca w przypadku odejścia przeciwników
inne - jak bez kontry
Wejście po Blackwoodzie:
PODI (pas - 0-3, kontra - 1-4)
Kontra po Blackwoodzie:
ROPI (rekontra - 0-3, pas - 1-4)
Wejście po odpowiedzi na Blackwooda:
pas - pytanie o króle
kontra - werdykt (brak kluczowych wartości)
nowy kolor - inwit do szlema
5BA - atutowa
Wejście po cue-bidzie:
cue-bid - zapewnia zatrzymanie w kolorze wejścia
kontra - zniechęcająca
pas - zachęcający bez zatrzymania w kolorze wejścia
Kontra na cue-bid nieokreślony bądź honorowy:
rekontra - zatrzymanie
cue-bid - obiecuje zabezpieczenie przed podgrywaniem
pas - obawa o podgrywalność zatrzymania, partner z niepodgrywalnym zatrzymaniem licytuje następny cue-bid
lub rekontrę, z podgrywalnym zatrzymaniem powraca na kolor uzgodniony
Kontra na cue-bid krótkościowy:
rekontra - pełne wyłączenie
pas - niezła ręka bez pełnego wyłączenia, brak koncentracji wartości (rekontra partnera - renons)
cue-bid - pozytywne przyjęcie krótkości, zgrupowanie w kolorze cue-bidu
powrót na kolor uzgodniony - duplikacja wartości
2© (kontra) ? rekontra - siła 2BA - pytanie o singletona 2ª/3§/¨ - zniesienie lub wskazanie wistu przy ficie © bez specjalnego układu 3ª/3§/¨ - kolor + fit, zaprasza do współpracy 3/4© - sign-off |
2© (2ª) ? kontra - karna 2BA - pytanie o singletona 3§/¨ - naturalne, forsujące 4§/¨ - kolor + fit 3/4© - sign-off 3BA - sign-off |
2§ (kontra) ? rekontra - 11+PC, układ dowolny 2¨/©/ª - słabe zniesienie z misfitem § 2BA - inwit do 3BA z fitem §, 10-12 PC 3¨/©/ª - kolor + fit, 8-11 PC 3/4/5§ - blokujące 2§ (3¨/©/ª) ? kontra - negatywna nowy kolor poniżej dogranej - naturalne, forsujące kolor przeciwnika - cue-bid uzgadniający § |
2§ (2¨/©/ª) ? kontra - negatywna (nielicytowana starsza czwórka, 8+PC) 2BA - silne pytanie o układ 2©/ª - naturalne, kolor 5+, nieforsujące 3 w kolor bez przeskoku - naturalne, forsujące na 1 okrążenie kolor z przeskokiem - naturalne, kolor 6+, GF kolor przeciwnika - wywiad bezatutowy (fit § lub kolor ¨) 3BA - do gry (z fitem §) 3/4§ - blokujące |
2¨ (kontra) ? pas - fit ¨ rekontra - SOS 2©/ª/3§ - kolor 6+, sign-off 2BA - pytanie o kolory longerów 3¨ - inwit z fitami w starszych 3© - blokujące z fitami w starszych 3ª - blokujące z krótkością © 4¨ - gramy 4 w starszy kolor otwierającego 2¨ (2BA) ? kontra - karna 3§/¨/© - do koloru, nieforsujące 4¨ - gramy 4 w starszy kolor otwierającego |
2¨ (2©/ª) ? pas - może być z longerem w kolorze wejścia kontra - do koloru 2BA - pytanie o kolory longerów kolor bez przeskoku - do koloru, nieforsujące 2¨ (3§/¨/©/ª) ? kontra - karna 3BA - do gry kolor przeciwnika - zobowiązuje do zgłoszenia najbliższego koloru, GF nowy kolor - najwyższy - naturalne, forsujące niższe - do koloru, nieforsujące |